تبلیغات
اسب بخار

اسب بخار

تعلیق روابط گروه خودروسازی پژو با ایران 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد این در شرایطی است که از «ایران» به عنوان دومین بازار بزرگ پژو در سطح دنیا یاد می‌شود.

هرچند فعالان صنعت خودرو کشور هنوز با اطمینان در مورد قطع همکاری پژو و صنعت خودرو ایران (به طور خاص ایران خودرو) صحبت به میان نمی‌آورند و در اجرا و حتی صحت آن تردید دارند، اما بر اساس شواهد و قرائن موجود، عزم پژویی‌ها برای وداع با ایران خودرویی‌ها جدی است و آنها با توجه به یافتن شریکی جدید و قدرتمند، دیگر تمایلی به ادامه همکاری با بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه ندارند.

شریک جدید پژویی‌ها، جنرال موتورز غول صنعت آمریکا است که با خرید هفت درصد از سهام گروه پژوسیتروئن، به نوعی افسار این شرکت فرانسوی را به دست گرفته و داستانی نیز که برای ایران خودرو در حال رقم خوردن است، از ناحیه این غول خودروسازی جهان آب می‌خورد.

 

جنرال موتورز که با وجود قوانین اقتصاد آزاد، ظاهرا از سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا تبعیت می‌کند، پس از سهامدار شدن در پژو، این شرکت را به قطع ارتباط با خودروسازی ایران ترغیب کرده و پژو هم برای به دست آوردن دل شریک گردن کلفت خود، روابطش با ایران خودرو را تعلیق کرده است.

حال با توجه به اینکه 40 درصد از بازار خودروی ایران در انحصار پژو است و خودروی پژو 206 نیز از پرفروش‌ترین خودروها در بازار ایران است دو پرسش مطرح می‌شود، اول اینکه صنعت خودرو ایران بدون پژو چه سرنوشت و آینده ای خواهد داشت و دوم اینکه از دست دادن بازار خودرو ایران چه عواقبی برای پژویی‌ها به دنبال دارد؟

آن طور که کارشناسان می گویند، در صورت عملی شدن جامع و کامل این ماجرا و به فرض آنکه روابط ایران خودرو و پژو قطع شود، هر دو طرف متاثر از عواقب آن خواهند شد و به صورت مقطعی متضرر می‌شوند. به عبارت بهتر اگر داستان ایران خودرو و پژو پایان یابد، از یک سو ایران خودرو دچار مشکلاتی در تامین قطعات و تولید محصول خواهد شد و از سوی دیگر پژو نیز بازاری بکر را به همراه بخشی از درآمد جهانی‌اش از دست می‌دهد که با توجه به شرایط فعلی صنعت خودرو ایران و همچنین اوضاع اقتصادی شرکت‌های فرانسوی و به طور خاص پژو، این اتفاق حداقل در کوتاه مدت به ضرر طرفین تمام می‌شود. البته آن طور که کارشناسان می‌گویند، احتمالا صنعت خودرو ایران بیش از پژو فرانسه متاثر از قطع ارتباط طرفین خواهد شد.

اگر ملاک مقایسه را حال فعلی ایران خودرو و پژو فرض کنیم، متوجه می‌شویم شرایط کار برای صنعت خودرو ایران کمی دشوارتر از پژو به نظر می‌رسد. در حال حاضر خودروسازان ایرانی به خصوص ایران خودرو که همکار پژو فرانسه به حساب می‌آید، در شرایط اقتصادی مناسبی به سر نمی‌برند و از جهات مختلف به آنها فشار وارد می‌شود. افزایش نرخ ارز، تورم عمومی، کمبود تسهیلات بانکی، محدودیت‌های بین‌المللی مختلف و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله بزرگ‌ترین چالش‌ها و مشکلات خودروسازان ایرانی است که به اندازه کافی هزینه‌های تولید را افزایش داده و کار را برای آنها سخت کرده است. طبق گفته فعالان صنعت خودرو، تامین قطعات به خودی خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و حتی سبب شد تا در سال گذشته نرخ رشد تولید نیز افت کند، حال در این اوضاع پیچیده پژو نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک خودروسازی کشور قصد متارکه دارد و این به معنای سخت‌تر شدن تامین قطعات و تولید خواهد بود. البته از آنجاکه پژو در طول بیش از دو دهه همکاری با صنعت خودرو ایران سرمایه‌گذاری خاصی انجام نداد و بیشتر به دنبال فروش بود تا انتقال تکنولوژی، قطع ارتباط این شرکت با ایران خودرو تاثیر خاصی بر وضعیت فنی خودروسازی کشور نخواهد گذاشت، اما به هر حال یک شریک بین‌المللی معتبر دیگر نیز از دست می‌رود و از آن سو تیراژ تولید نیز افت را به خود خواهد دید.

هم اکنون افتخار خودروسازان ایرانی به این است که تیراژ را افزایش داده‌اند و دیگر کسی برای خرید خودرو سر صف نمی‌ایستد، حال اگر رابطه پژو و ایران خودرو نیز قطع شود، صنعت خودرو بزرگ‌ترین شریک تجاری‌اش را از دست می‌دهد و طبعا در تامین قطعات با مشکلات بیشتری روبه‌رو

خواهد شد. هرچند فعالان صنعت خودرو معتقدند به دلیل داخلی سازی عمده قطعات، قطع رابطه با پژو تاثیر چندان مخربی بر صنعت خودروسازی کشور ندارد، اما در عین حال تاکید می‌کنند که تولید خودرو بین یک تا دو سال افت خواهد کرد. همچنین از جنبه تامین قطعات یدکی نیز مشتریان کم و بیش با مشکلاتی روبرو می شوند، زیرا وقتی پژو مستقیما به ایران قطعه ندهد، ایران خودرو مجبور است از راه شرکت‌های ثالث خارجی (چینی‌ها و هندی‌ها و...) قطعات مورد نیاز خود را تامین کند و چون این راهکار هزینه بر و زمان بر است، طبعا اولویت اول استفاده از قطعات تامینی، «تولید» است و خدمات پس از فروش در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

هم اکنون ایران خودرو چهار محصول را به نام‌های 206، 207 آی، 405 و پارس تحت برند پژو به تولید می‌رساند و از آنجاکه سمند نیز به لحاظ ژنتیک جزو خانواده پژو به حساب می‌آید، در مجموع درصدی از تیراژ محصول ایران خودرو وابستگی کم یا زیاد به طرف فرانسوی دارد. این در حالی است که شرکت ایران خودرو طی سال‌های گذشته به تدریج به خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات رسیده و بیشتر قطعات خودرویی در داخل کشور ساخته می‌شود به طوری که هم اکنون ارزبری پژو 405 به صفر رسیده است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که ایران خودرویی‌ها دو محصول به نام‌های «رانا» و «دنا» را نیز در راه دارند که اتفاقا تامین قطعات هر دو آنها به نوعی وابسته به پژو است.

آن طور که کارشناسان می گویند، با قطعی شدن قطع ارتباط پژو، خودروسازان مجبورند برای تامین قطعات و ادامه حیات خود دست به دامان یار غار این روزهای ایران یعنی چین شوند، که البته بعید نیست کار به هندی‌ها و تایوانی‌ها نیز بکشد.

این در حالی است که کار کردن با چین و هند و امثالهم نیز دردسرهای خاص خود را دارد و حتی اگر فرض کنیم کیفیت قطعات تامینی از سوی این کشورها مناسب نیز باشد، افزایش هزینه و رشد قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران نتیجه نامیمون این ماجرا خواهد بود.




طبقه بندی: اخبار،
برچسب ها: پژو، ایران، تعلیق روابط، تعلیق روابط پژو با ایران،
[ سه شنبه 15 فروردین 1391 ] [ 11:21 ق.ظ ] [ احسان مهاجر ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی شده است به روزترین اخبار خودرویی و اطلاعات مفیدی از ویژگیهای خودروهای مختلف به علاقه مندان عزیز داده شود.
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

فال حافظ


امکانات وب
تماس با ما

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

Online User
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ]
با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید